Get Adobe Flash player

MI-24 (МИ-24) HIND

A helikopter szerkezete hagyományos farok rotoros kialakítású. Az ötlapátos főrotort a VR-24 típusú főreduktoron keresztül hajtja meg a két, egyenként 2225 LE-s Izotov TV3-117MT típusú gázturbinás hajtómű. Az üzemeltetés autonómiájának növelése érdekében a helikoptert egy AI-9V típusú segédhajtóművel is felszerelték. A háromlapátos farok rotort a faroktartó baloldalán helyezték el. A helikopter kormányvezérlő rendszere hidro-mechanikus, kétkörös hidraulikus táplálással.

A törzs orr-részében találhatók a kétfős személyzet tandem elrendezésű fülkéi. Az első ülésben helyet foglaló fegyverzet operátor fülkéje. Itt elsősorban a fegyverzet kezeléséhez szükséges kezelőszervek találhatók, de az alapvető repülési műszerek és belső kormányszervek is megtalálhatók, hogy szükség esetén innen is vezethető legyen a helikopter. A pilóta fülkéjébe az irányított rakétafegyverzet kivételével innen is vezérelhető a helikopter fegyverzete. A törzs középső részében alakították ki a gép deszant terét, ahol nyolc fő számára van hely. A deszant tér mindkét oldalán egy-egy le- és felfelé szétnyíló ajtót alakítottak ki. A személyzet fülkéi és a deszant tér is légkondicionált. A nagyobb harci túlélő képesség érdekében a fülkék és a hajtóművek titán páncélzattal rendelkeznek.
A helikopter törzsrésze hermetikusan zárható, amely biztosítja a szennyezet terepszakaszon történő bevetését is.

A helikopter puhafalú tüzelőanyag tartályait a főreduktor mögött, a törzs hátsó részében helyezték el. Ezek össztérfogata 2130 liter. Emellett lehetőség van két, egyenként 850 literes pót tüzelőanyag tartály beszerelésére a deszant térbe, és változattól függően maximum két-két egyenként 500 literes külső pót tüzelőanyag tartály is függeszthető a szárnycsonkok alatti tartókra.

A helikopter fedélzeti berendezései biztosítják éjjel és nappal, minden időjárási körülmények közötti repülést. A fedélzeti berendezések között R-860/863 típusú rádiók, SZPU-8 fedélzeti telefon, ARK-15M és ARK-U2 rádióiránytű, RV-5 rádió-magasságmérő, VUAP-1 négycsatornás robotpilóta, DISSZ-15D doppler elvű mechanikus térkép kijelző rendszer, valamint SZRO-2 saját jeladó berendezés találhatók. A helikoptert önvédelmének biztosítására felszerelték SZPO-15 lokátor besugárzásjelző rendszerrel, L-166V-1E Iszpanka típusú passzív infravörös zavaró berendezéssel, valamint ASZO-2V típusú infracsapda kilövő kazettákkal.

A „D” változat beépített fegyverzetét egy négycsövű gázdinamikai elven működő (nem gatling rendszerű) 12,7 mm-es 9A624 típusú géppuska alkotja, amit a törzs orr-rész alatti forgatható toronyban helyeztek el. A géppuska lőszer javadalmazása 1470 darab. Ezen kívül a helikopter fegyverzetét alapvetően még 4 darab UB-32-es rakétablokk, 4 x 32 darab SZ-5 típusú nem irányított rakétával, a szárnycsonkok belső két-két tartóján, valamint 2 x 2 darab 9M17P Falanga (AT-2 Swatter) típusú rádió parancsközlő távirányítású páncéltörő rakéta alkotja a szárnycsonkok végeire szerelt indítókra függesztve. Emellett lehetőség van hagyományos 50-250 kg-os légibombák, és gépágyú konténerek alkalmazására is. A Falanga típusú rakéták irányítása a Raduga-F típusú fél-automatikus rakétavezérlő rendszerrel történik, melynek külső optikai egysége a törzs orr-rész jobboldalán alul, míg a rádió parancsközlő rendszer antennája a baloldalon található.

A helikopter néhány technikai paramétere

Forgószárny átmérője (m): 17,30
A helikopter hossza (m): 17,51
A helikopter magassága (m): 5,47
A deszant tér mérete (Hossz, szélesség, magasság; m) 2,82 x 1,46 x 1,2
Üres szerkezeti tömeg (kg): 8450
Maximális felszálló tömeg (kg): 11500
A hasznos terhelés tömege (belső; kg): 1500
A hasznos terhelés tömege (külső; kg): 2400
Maximális sebesség (km/h): 335
Szolgálati csúcsmagasság (m): 4500
A hajtóművek típusa: TV3-117MT
A hajtóművek teljesítménye (LE): 2 x 2225

A helikopter Magyarországon rendszeresített típusváltozatai

Mi-24D (Hind-D): Az áttervezett orr résszel készült második generációs változat. A külső változás mellett a fedélzeti rendszerek egy része is modernizálódott.

Mi-24V (Hind-E): A típus harmadik generációjának tekintendő változat. A helikopter új jobb magassági jellemzőkkel rendelkező TV3-117V típusú hajtóműveket kapott, emellett változott a fegyverzete is, mely jelentősen kibővült. Alapvetően az UB-32 rakétablokkok helyét B8V20 blokkok vették át egyenként 20 darab SZ-8 típusú rakétával, valamint a Falangákat is lecserélték 9M114 Sturm (AT-6 Spiral) típusú rakétákra, melyek indítócsöveit nemcsak a szárnycsonkok végére, de a két külső tartóra is fel lehet függeszteni. A helikopter fegyverzetében megjelent az R-60 típusú passzív infravörös önirányítású légiharc rakéta is. A modifikáció prototípusa 1976-ban repült először és a „V”-k 1978-tól álltak hadrendbe a szovjet csapatoknál. A típus export változatait Mi-35 megjelöléssel is szerepeltetik.

Mi-24P (Hind-F): Alapvetően megegyezik a „V” változattal, de a négycsövű géppuskát elhagyták a fegyverzetéből és helyette a törzs orr rész jobb oldalán mereven egy GS-302 típusú kétcsövű 30 mm-es gépágyút építettek be. A gépágyú lőszer javadalmazása 240 darab. A változat gyártása 1981-ben indult.

Attention!

Dear Visitor! Our webpage is completely nonprofit, our editors doesn't have an income from this, but the hosting costs money, and we spend our own money to the open to the press events. Please, if you feel, support our work! More information you can find under the about us section. Thank you: LHSN.HU

Légi Huszárok SzolNok

(Aerial Hussars of Szolnok)

or even:

The HDF 86th Szolnok Helicopter Base airport's ICAO code. The ICAO is an aviation organization of the United Nations.

Sponsors




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.