Get Adobe Flash player

MI-8; MI-17 (МИ-8/17) HIP

A MI-8 „HIP” többcélú szállító helikopter, amely alkalmas csapatok és utánpótlás szállítására, valamint nem irányított rakétáival saját csapatok közvetlen tűztámogatására. Bár szállítóhelikopterként tervezték, a hadműveleti alkalmazás során bizonyította sokoldalúságát. Ha szükséges egyaránt használható harci, kutató-mentő, vagy tüzérségi-tűzfelderítő helikopterként is.

A helikopter hagyományos, egy forgószárnyas, faroklégcsavaros elrendezésű. Forgószárnykészlete öt, faroklégcsavarja három lapátból áll. A faroklégcsavar a MI-8 típuson a faroktartó jobb oldalán, míg a MI-17 esetében a baloldalon került elhelyezésre. A faroklégcsavart a faroktartó alsó részén elhelyezkedő faroktámasz védi a földhöz ütődéstől. A helikopter kormányozhatóságának megkönnyítésére a faroktartó hátsó részén stabilizátorszárnyak találhatók.

A törzs orr-részében található a háromfős személyzet fülkéje ahol egymás mellett ül a pilóta, másodpilóta, és kicsivel hátrébb középen a fedélzeti technikus.

A két gázturbinás hajtóművet a törzs felső részére építették. A két hajtómű biztosítja a biztonságos repülést és a leszállóhely elérését az egyik hajtómű leállása esetén. A MI-8 helikoptert négy, a MI-17 típust hat függesztési ponttal láttak el. A helikopteren különböző harci technikát, lőszert és terheket lehet szállítani. A tehertér és a teherajtó méretei lehetővé teszik nagyméretű technikai eszközök és különböző fegyverek, valamint a hozzájuk tartozó lőszerek szállítását. A belső térben szállítható teher maximális súlya 4000 kg. A teherszállító helikopter MEDEVAC változatra is berendezhető betegek és sebesültek hátraszállításának céljából. Ebben az esetben a tehertérben 12 hordágy elhelyezésére van lehetőség. A hordágyak a tehertér oldalfala mellett négy csoportban, csoportonként három szinten kerülnek elhelyezésre hordágytartó oszlopok és rögzítőhevederek segítségével. A környező levegő alacsony hőmérséklete mellett hőszigetelő függönyök kerülnek felszerelésre.

A helikopter egy 150 kg terhelhetőségű csörlővel rendelkezik, amely biztosítja a nagyméretű, a tehertérben el nem helyezhető teher és élőerő függésből történő ki és berakását leszállásra alkalmatlan területek felett. Terhek szállítása külső függesztmény-rendszer segítségével is lehetséges ami lehetővé teszi 3000 kilogrammot meg nem haladó súlyú terhek szállítását külső függesztményként.

A fő üzemanyagtartályok a törzs két oldalán helyezkednek el. A tehertétben további kettő kiegészítő üzemanyagtartály beszerelésére van lehetőség.

A MI-8/17 helikoptereken nem irányított rakétafegyverzetként SZ-5K, vagy SZ-5M nem irányított rakéta került rendszeresítésre, 64 db rakéta négy darab UB-16-57-es indító blokkban a MI-8-as és 192 db rakéta hat darab UB-32-57-es indító blokkban a MI-17-es helikopteren.

A helikopter néhány technikai paramétere

Mi-8T Mi-17
Forgószárny átmérője (m): 21,29 21,29
A helikopter hossza (m): 18,3 18,3
A helikopter magassága (m): 5,65 5,65
A tehertér mérete (Hossz, szélesség, magasság; m) 5,3 x 2,3 x 1,8 5,3 x 2,3 x 1,8
Üres szerkezeti tömeg (kg): 6990 7370
Maximális felszálló tömeg (kg): 12000 13000
A hasznos terhelés tömege (kg): 3000 4000
Maximális sebesség (km/h): 245 250
Szolgálati csúcsmagasság (m): 4500 5700
A hajtóművek típusa: TV2-117A TV3-117MT
A hajtóművek teljesítménye (LE): 2 x 1482 2 x 1950

MI-8 (bal)
MI-17 (jobb)

A helikopter Magyarországon rendszeresített típusváltozatai

MI-8P (Hip-C) :Az utasszállító változat külső megjelenésében kismértékben eltér a teherszállító változattól. A helikopter ablakai szögletesek, függesztési pontok, külső függesztményrendszer, valamint csörlőberendezés nem találhatók rajta. Az utasszállító helikopterek hét, tizenhat és huszonnégy személyes változatban készültek. A helikopter belső tere kárpitozott, ruhatárral, mosdóval, hűtőszekrénnyel felszerelt.

Mi-8T (Hip-C): A helikopter csapat és teherszállító változata 24 fegyveres katona szállítását teszi lehetővé. A tehertér oldalablakai nyithatóak, az ablakok mellett fegyvertámaszok találhatók, így lehetséges a kézi lőfegyverek fedélzetről történő alkalmazása. A fedélzeti lövészet engedélyezése, illetve tiltása fegyvertámaszok mellett elhelyezett jelzőlámpák segítségével történik. Az ülések felhajtása, illetve kiszerelése után 23 m3 méretű teherteret kapunk, ami lehetővé teszi UAZ méretű gépjármű szállítását.

Mi-8MT (Mi-17 Hip-H): A Mi-8 erősebb TV3-117MT típusú hajtóművel felszerelt változata. A hajtóművek beömlőnyílásait porkiválasztóval látták el és egy AI-9 típusú segédhajtóművet is beépítettek. A helikopter farok légcsavarja is átkerült a baloldalra. Az új hajtóműveknek köszönhetően nőtt a helikopter szolgálati csúcsmagassága. A típus 1987-től állt hadrendbe a Magyar Légierőben.

Mi-8PPA (Hip-K): A típus elektronikai harcra, rádiózavarásra átalakított változata. A törzs két oldalán elhelyezett hatalmas antenna panelok jól felismerhetővé teszik. Mi-17-es platformra szerelt PP változata szintén a Hip-K NATO kódot viseli.

Attention!

Dear Visitor! Our webpage is completely nonprofit, our editors doesn't have an income from this, but the hosting costs money, and we spend our own money to the open to the press events. Please, if you feel, support our work! More information you can find under the about us section. Thank you: LHSN.HU

Légi Huszárok SzolNok

(Aerial Hussars of Szolnok)

or even:

The HDF 86th Szolnok Helicopter Base airport's ICAO code. The ICAO is an aviation organization of the United Nations.

Sponsors




Tárhely és domain szolgáltatónk:

Domain-Tárhely.net.